Kętrzyn: Padł ofiarą oszustwa. Senior stracił 49 tys. złotych.
Oszuści posługujący się metodą „na wnuczka", „na policjanta" czy „funkcjonariusza CBŚ” są nadal aktywni. Przekonał się o tym 73-letni mieszkaniec Kętrzyna, który uwierzył w historię, że jego oszczędności na koncie w banku są zagrożone. O tym, że padł ofiarą oszusta zorientował się po fakcie. Sprawą zajmuje się kętrzyńska Policja. Policjanci nieustannie apelują do osób starszych oraz osób, które mają w swoim otoczeniu seniorów, by być bardziej czujnym i zachowawczym.
W środę (18.05.2022) około godz. 14:00 do Komendy Powiatowej Policji w Kętrzynie zgłosił się mężczyzna, który poinformował, że najprawdopodobniej padł ofiarą oszustwa. Z przekazanych informacji wynikało, że na numer telefonu zadzwoniła kobieta podając się z funkcjonariusza CBŚ, która poinformowała, że policja jest w trakcie rozpracowywania sprawy dotyczącej kradzieży danych osobowych z banku i że pieniądze mężczyzny, które ma na koncie, są zagrożone. Starszy pan uwierzył w historię opowiadaną przez nieprawdziwego policjanta i zgodnie z poleceniami oszusta senior poszedł do placówki bankowej by uzyskać dostęp do płatność internetowej. Po uzyskaniu loginu i hasła mężczyzna podał je oszustom. W ten sposób z konta mężczyzny oszuści dokonali trzech przelewów na łączną sumę 49 tys. złotych.
Istotne w tej sprawie jest to, że przestępca podający się za policjanta, poprosił seniora, aby ten potwierdził jego dane, dzwoniąc na numer alarmowy 112 – nie rozłączając się ze swoim rozmówcą.
W dalszym ciągu apelujemy o ostrożność. Zanim podejmiemy jakiekolwiek kroki, upewnijmy się, że dana osoba jest rzeczywiście tym, za kogo się podaje. W przypadku, gdy zadzwoni do nas rzekomy policjant, opowiadając o prowadzonych akcjach i wiążącej się z tym konieczności wypłat pieniędzy – nie wierzmy jego słowom! O swoich obawach i podejrzeniach jak najszybciej poinformujmy policję. Policjanci nigdy nie żądają pieniędzy, nie informują również telefonicznie o szczegółach prowadzonych spraw, czy akcji tym bardziej nie proszą o login i hasło do konta bankowego .
Pamiętajmy:
- policjanci NIGDY nie przyjmują gotówki!
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy bądź innych wartościowych przedmiotów, aby złapać przestępców!
- policjanci NIGDY nie przekazują telefonicznie informacji i o prowadzonych przez siebie czynnościach.
Jeśli w rodzinie mamy seniorów, nie bójmy się z nimi rozmawiać o bezpieczeństwie. Zadbajmy o nich. Tłumaczmy, bądźmy w stałym kontakcie telefonicznym, odwiedzajmy ich. Pokazujmy spoty, jakie przygotowuje policja, by „wymusić” na nich niejako czujność i ostrożność. Lepiej dwa razy sprawdzić, dwa razy dopytać, dwa razy się upewnić, niż stracić oszczędności całego życia.
Pamiętajmy, aby o każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ pod numerem alarmowym 112