Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kętrzyn: Różne metody oszustw – ten sam mianownik – utrata pieniędzy

Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść, ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.

W poniedziałek (21.02.2022) do oficera dyżurnego kętrzyńskiej policji około godziny 08:00 zgłosił się mężczyzna, który poinformował, że został oszukany podczas sprzedaży ubrań na jednym z portali aukcyjnych. Transakcja wyglądała w standardowy sposób. Po wystawieniu towaru ze sprzedającym skontaktował się kupujący. Przesłał link, który miał zrealizować przesłanie towaru, a zarazem odebranie pieniędzy. Po wejściu na stronę, został przekierowany  na stronę do logowania do banku. Po wpisaniu potrzebnych danych stracił z konta 460 złotych.  

 

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?

Na kupującego:

•    Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.

•    Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego

•    Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz.

•    Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.

•    Koniec. Twoje konto jest PUSTE.

Na sprzedającego:

•    Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje Ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej  celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.

•    Klikasz w link, przenosi Cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania

•    Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.

•    Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste

Na BLIK:

•    Kontaktuje się z tobą twój znajomy, prosi o podanie kodu, bo wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę, za niespodziewaną paczkę, zablokowała się karta, a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,

•    Przesyłasz kod, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany

JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?

•    Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.

•    Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych

•    Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.

•    Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.

•    Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.

•    Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

•    Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższą powinieneś zastanowić się, dlaczego?

•    Ktoś prosi cię o BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi Ci weryfikację danej prośby

CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?

•    Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.

•    Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.

•    Poinformuj Policję.

Powrót na górę strony