Kętrzyn: Policja ostrzega przed oszustwami metodą na BLIK-A
Przestępcy wymyślają co raz to nowe metody oszustwa. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polegała na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Oszuści podszyli się pod znajomą na portalu społecznościowym i w wysłanej wiadomości zwracali się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradli konto. Mieszkanka miasta straciła w ten sposób 1000 złotych.
Wczoraj (29.07.2020) do Komendy Powiatowej Policji w Kętrzynie przyszła kobieta i powiadomiła, że została oszukana metodą „na BLIK-a”. Ofiarą tego oszustwa padła mieszkanka Kętrzyna. Oszust pokonując zabezpieczenia, uzyskał dostęp do jednego z komunikatorów społecznościowych jej koleżanki, następnie za jego pośrednictwem wysyłał kobiecie wiadomość, w której podawał się za znajomą oraz prosił o wygenerowanie i podanie jej kodu BLIK. Sprawca tłumaczył to pilną potrzebą zrealizowania przelewu w celu uiszczenia opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie. W ten sposób oszustowi wykorzystującemu chęć niesienia pomocy udało się wyłudzić 1000 złotych.
"Oszustwo na BLIK-a” to nowy i coraz bardziej popularny sposób, jaki wykorzystują przestępcy do wyłudzania pieniędzy. Absolutnie nie należy przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość chce nas oszukać i okraść. W przypadku przekazania kodu BLIK, jeśli w ustawieniach aplikacji bankowej nie zostało zaznaczone, że operacja wymaga zatwierdzenia przez właściciela konta, osoba która go otrzyma może wypłacić pieniądze w bankomacie bez użycia karty. Proceder robi się coraz bardziej popularny.
Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.