Kętrzyn: Ruch drogowy w pytaniach i odpowiedziach
Przepisy ruchu drogowego nastręczają użytkownikom dróg wiele pytań i odpowiedzi w zakresie obowiązujących przepisów. Stąd kętrzyńscy policjanci postanowili udzielić odpowiedzi na pytania, z którymi najczęściej spotykają się rozmawiając z kierowcami i pasażerami podczas kontroli drogowych.
Kto odpowiada za nie zapięte pasy? Kierujący czy pasażer? Słyszałem, że kierowca odpowiada również za pasażerów?
Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego obowiązku nie dopełniła. Ponadto informuję, że niezależnie od mandatu który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem również (dodatkowo) może zostać ukarany mandatem w wys. 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa (art. 45 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908).
Jakie konsekwencje mi grożą jeżeli nie będę miał przy sobie polisy OC?
Za kierowanie pojazdem przez osobę nie posiadającą przy sobie wymaganych dokumentów grozi mandat karny w wysokości 50 zł za każdy wymagany dokument, nie więcej jednak niż 250 zł.
Zgodnie z art. 38 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia, kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać na żądanie uprawnionego organu.
W jaki sposób można przewozić dziecko na przednim siedzeniu samochodu?
Dziecko, które ma mniej niż 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu może jechać wyłącznie w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym dzieci. Przy czym nie można przewozić w foteliku dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna.
Czy są sytuacje, które pozwalają na przewożenie dziecka bez fotelika bezpieczeństwa?
Zezwala się na przewożenie na tylnym siedzeniu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.
Można również na tylnym siedzeniu samochodu przewozić trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje pozostałych dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.
Czy rowerzysta może jechać po chodniku jeśli opiekuje się dzieckiem poniżej 10 roku życia, które przewozi w przyczepce rowerowej?
Nie może, ponieważ przepis wyraźnie stanowi, iż korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem. A zatem musi być spełniony warunek kierowania przez dziecko rowerem. Z dzieckiem przewożonym w przyczepce lub w foteliku, trzeba jeździć po drodze dla rowerów a jeśli jej nie ma lub nie ma możliwości korzystania z niej, to należy poruszać się poboczem lub jezdnią.
Jeśli chodzi o wyjątki od tej zasady to oprócz ww. sytuacji korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone gdy:
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),
Rowerzysta, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Czy wbrew istniejącemu oznakowaniu mogę zatrzymać się celem rozładowania towaru?
Znaki zakazujące zatrzymywania lub postoju ustawia się na drogach m.in. w celach zachowania płynności ruchu, tak aby pojazdy parkujące nie utrudniały ruchu lub nie zagrażały bezpieczeństwu. Zatem zatrzymanie pojazdu w takich miejscach nawet w celu rozładunku towaru jest niedopuszczalne.
W przypadku gdy nie ma innej możliwości rozładunku towaru, aniżeli postój na drodze w miejscu zabronionym, podmiot na rzecz którego rozładunek następuje, powinien wystąpić do właściwego zarządcy drogi z odpowiednio uzasadnionym wnioskiem o dokonanie zmiany organizacji ruchu, a tym samym zmiany obowiązującego tam oznakowania, tj. umieszczenia pod znakiem zakazu zatrzymywania-tabliczki informującej o wyłączeniach np. nie dotyczy zaopatrzenia, rozładunek w godz. 4.00-6.00 itp.
W przypadku zmiany istniejącego oznakowania należy jednocześnie wystąpić o wydanie zezwolenia na korzystanie z umieszczonych pod znakiem B-36 wyłączeń.
Czy słuchając głośnej muzyki w samochodzie popełniam wykroczenie?
Przepisy ruchu drogowego nie zabraniają słuchać głośnej muzyki, należy jednak pamiętać o tym, że wywołanie nadmiernego hałasu może być odebrane jako zakłócanie spokoju, porządku publicznego lub spoczynku nocnego, a to z kolei stanowi wykroczenie określone w art. 51 Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 1971 r., Nr 12, poz. 114 z późn. zm.) za które grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Odrębnym i ważnym zagadnieniem jest słuchanie głośnej muzyki w samochodzie w ruchu miejskim – w ten sposób kierujący ogranicza sobie możliwość usłyszenia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego.
Kto ma pierwszeństwo, gdy z dwóch stron nadjadą w tym samym czasie pojazdy uprzywilejowane?
Przepisy nie określają hierarchii przejazdu pojazdów uprzywilejowanych w przypadku potrzeby przecięcia się ich kierunków ruchu. Sytuacja taka w praktyce występuje raczej sporadycznie, chociaż ma prawo zaistnieć. Kierowcy tych pojazdów powinni zachować się zgodnie z przepisami o pierwszeństwie przejazdu. Nie wykluczone, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym innym niż karetka pogotowia umożliwi przejazd karetce w pierwszej kolejności wbrew zasadom, jednak nie wynika to z przepisów, a raczej ze zdrowego rozsądku. Każdy kierowca wie do jakiego jedzie zdarzenia i jest w stanie ocenić potrzebę ,,zwłoki”. Ponadto należy podkreślić, że każdy z kierujących jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, a w razie potrzeby również się zatrzymać.
W przypadku, gdy na skrzyżowaniu znajduje się osoba kierująca ruchem, kierujący pojazdem uprzywilejowanym ma obowiązek zastosować się do poleceń i sygnałów przez nią dawanych.
W jakim zakresie dopuszczalny jest tuning samochodów? Czy są jakieś szczegółowe przepisy?
Ogólne wymogi techniczne jakie powinien spełniać pojazd uczestniczący w ruchu znajdują się w art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm). Szczegółowe warunki techniczne dla określonych rodzajów pojazdów są opisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. z 2003r. Nr 32 poz. 262 z późn. zm.).
Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia pojazdu posiadają stosowną homologację, a ponadto właściwości tych urządzeń odpowiadają szczegółowym warunkom technicznym. Na przykładzie tylnych lamp zespolonych można powiedzieć, że w pojeździe mogą być zamontowane lampy np. o innym kolorze klosza, aniżeli fabryczny pod warunkiem, że wstawiona lampa spełnia wymogi homologacyjne, a właściwości świetlne ujęte w szczegółowych przepisach są zachowane.
Przykładem naruszenia prawa będzie z kolei ,,doposażanie” pojazdu np. w dodatkowe lampy, diody itp. wysyłające światło barwy niebieskiej. Katalog lamp w które pojazd może być wyposażony jest ściśle określony i zamknięty.