Kętrzyn: Znajomy przez komunikator prosi Cię o pożyczkę pieniędzy? Uważaj, to może być oszustwo!
Mimo ciągłych ostrzeżeń przed cyberprzestępcami wciąż wiele osób traci pieniądze w oszustwach internetowych. Po raz kolejny przypominamy o popularnej metodzie oszustwa metodą na BLIK. Wczoraj kolejna osoba została oszukana na kwotę ponad 800 zł. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa!
Wczoraj mieszkanka powiatu kętrzyńskiego zgłosiła, że nieznana jej osoba podszyła się pod jej znajomą i wysłała za pomocą znanego komunikatora wiadomość z prośbą o pożyczkę pieniędzy. Kobieta mając przekonanie o tym, że pomaga znajomej, wygenerowała kod BLIK i przekazała kod na komunikatorze. Następnie zaakceptowała w telefonie wypłatę gotówki. Po chwili kobieta zorientowała się, że ktoś włamał się na jej konto portalu społecznościowego i po przejęciu danych logowania powysyłała wiadomości przez komunikator z prośbą o „pomoc” wtedy zrozumiała, że padła ofiarą oszustwa.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę najczęściej kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu za granicą, w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
PAMIĘTAJ!
Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne — na leki, zagubioną torebkę, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Historii i legend jest wiele i są na bieżąco aktualizowane przez przestępców. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.