Kętrzyn: Sprzedając kurtkę padła ofiarą oszustwa - straciła ponad 2000 złotych
Mieszkanka powiatu kętrzyńskiego chciała sprzedać kurtkę na popularnym portalu ogłoszeniowym. Skontaktowała się z nią osoba rzekomo zainteresowana zakupem wystawionego towaru. Następnie otrzymała link, poprzez który miał nastąpić odbiór pieniędzy. Kobieta kliknął w przesłany link i zalogowała się na stronie, podając swoje dane dotyczące bankowości internetowej. Z konta bankowego kobiety zniknęło ponad 2000 zł. Po zdaniu sobie sprawy, że padła ofiarą oszustwa powiadomiła o tym fakcie Policję.
W poniedziałek (19.06.23r.) oficer dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Kętrzynie otrzymał zgłoszenie o oszustwie internetowym. Z relacji zgłaszającej wynikało, że na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż kurtkę. Skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem wystawionego przedmiotu. W trakcie transakcji kobieta otrzymał w wiadomości tekstowej link, aby sprawdzić czy środki pieniężne za zakup kurtki dotarły już na jej konto. Kliknął w otrzymany link, a następnie została przekierowana na stronę przypominająca jej bankowość internetową. Tam podała najważniejsze dane do logowania.
Po chwili kobieta zauważył, że z jej konta znikły pieniądze. Wtedy zdała sobie sprawę z tego, że padła ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie straciła ponad 2000 zł.
Przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas wykonywania transakcji internetowych:
- zachowajmy czujność zarówno podczas robienia internetowych zakupów, jak i oferując przedmioty na sprzedaż
- jeśli to możliwe wybierajmy opcję odbioru przesyłki „za pobraniem”
- nie klikajmy w linki, w szczególności przesłane nam przez nieznane osoby
- kilkukrotnie upewnijmy się, że jesteśmy na prawdziwej, a nie sfałszowanej stronie internetowej bankowości
- logujmy się do rachunków bankowych poprzez zaufane aplikacje lub wpisanie nazwy strony internetowej, nigdy poprzez kliknięcie w otrzymany link, który ma przekierować nas na stronę banku
- nigdy nie udostępniajmy danych, zwłaszcza informacji dotyczących płatności kartą bankomatową oraz logowania na rachunek bankowy, nie podawajmy haseł, pinów, ani kodów dostępu
- jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub coś budzi nasze wątpliwości zrezygnujmy z wykonania transakcji
Pamiętajmy również o regularnych rozmowach z naszymi bliskimi, zwłaszcza osobami starszymi. Regularnie przypominajmy im o tym jakie metody wykorzystują oszuści, działający metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”. Przestrzegajmy ich przez rozmowami z obcymi osobami, zwłaszcza kiedy informują o konieczności przekazania sporej kwoty pieniędzy. Nie pozwólmy, by nasi bliscy stracili dorobek swojego życia.
Apelujemy również o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci!
Nie klikajmy bez zastanowienia w nieznane linki! Zachowajmy ostrożność po otrzymaniu linku z przekierowaniem do innej witryny internetowej, szczególnie jeżeli przenosi ona nas do stron logowań do kont bankowych, portali społecznościowych czy aukcyjnych. Nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV. Należy również zweryfikować nadawcę otrzymanej wiadomości. W tym celu można przeanalizować adres strony. Często są one tworzone przez oszustów i do złudzenia przypominają istniejące legalne witryny. Różnić się mogą jednak jedną literą, kropką czy podkreślnikiem.
Pamiętajmy, że zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym to my sami w pierwszej kolejności musimy zadbać o bezpieczeństwo naszych danych osobowych oraz finansów.