Kętrzyn: W przedświątecznym pośpiechu uważajmy na przestępców
Przed nami Święta i większa aktywność zakupowa, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie. Coraz częściej kupujemy w Internecie nie tylko zakupy okazjonalne, ale także produkty codziennego użytku. Długa lista zakupów, pośpiech i „gorączka zakupowa” to idealne warunki dla przestępców, którzy wykorzystują naszą nieuwagę i przy użyciu różnych metod będą chcieli wyłudzić od nas pieniądze. Zadbajmy o to by usiąść przy świątecznym stole z satysfakcją i radością, że nie ulegliście oszustom.
Kieszonkowcy działają tam, gdzie gromadzą się ludzie. Wykorzystują zamieszanie, które często sami wywołują aby ułatwić sobie "pracę". Działają szybko, wykorzystują każdą okazję, dokonują kradzieży w taki sposób, że osoba okradana często nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Pamiętaj o tym zagrożeniu szczególnie przed świętami, gdy w sklepach jest tłoczniej niż zwykle.
POLICJANCI RADZĄ
- nie trzymaj pieniędzy w jednym miejscu, rozdziel je i umieść w różnych miejscach;
- w miejscach niebezpiecznych trzymaj swoją torebkę, saszetkę z przodu, zamknięciem do siebie;
- nie trzymaj portfela i dokumentów w tylnych kieszeniach spodni, zewnętrznych kieszeniach kurtek, w bocznych kieszeniach toreb;
- na ulicy unikaj korzystania z wszelkich podejrzanych usług jak np. wróżenie, gry hazardowe, okazyjne możliwości zakupu itp.;
- klucze do mieszkania noś w innym miejscu niż dokumenty z adresem – jeżeli złodziej zdobędzie taki komplet może okraść Twoje mieszkanie zanim zdążysz zareagować;
- zwracaj uwagę na „sztuczny tłok” i zamieszanie wokół Ciebie w sklepie, autobusie czy w innym miejscu.
JEŻELI ZAUWAŻYSZ MOMENT KRADZIEŻY
- staraj się zwrócić uwagę jak największej liczby osób na to zdarzenie, krzycz głośno „złodziej”;
- staraj się w miarę możliwości zatrzymać sprawcę na gorącym uczynku tzn. w momencie popełniania przestępstwa, wtedy gdy sięga do cudzej kieszeni czy torebki;
- powiadom jak najszybciej Policję, a w rozmowie z policjantem skoncentruj się na rzeczowym opisaniu szczegółów zdarzenia, które mogą mieć znaczenie dla postępowania Policji;
- jeżeli jednak nie ma w pobliżu nikogo, kto mógłby Ci pomóc – nie narażaj się, nie reaguj natychmiast, staraj się powiadomić jak najszybciej Policję, a Ty sam spróbuj zapamiętać jak najwięcej szczegółów zdarzenia, wygląd sprawcy, okoliczności itp.
Nie ma uniwersalnych, pasujących do wszystkich mogących zaistnieć okoliczności rad, które ustrzegą nas przed staniem się ofiarą kieszonkowca. Możemy jednak kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, które pozwolą nam na świadome, rozsądne i minimalizujące zagrożenia zachowanie. Jedną z najważniejszych jest daleko posunięta ostrożność i umiejętność przewidywania. Tyczy się to również do transakcji w Internecie.
Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.
JAK DZIAŁAJĄ INTERNETOWI OSZUŚCI?
Oszustwa „na kupującego”
- Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
- Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego.
- Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych twojej karty i stan twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.
- Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust cię okrada. Płaci twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
- Koniec. Twoje konto jest puste.
Oszustwa „na sprzedającego”
- Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
- Klikasz w link, który przenosi cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.
- Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.
- Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.
Oszustwa na kod BLIK
- Za pomocą komunikatora internetowego kontaktuje się z tobą twój znajomy. Prosi o pilne podanie kodu BLIK tłumacząc to tym, że wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę za niespodziewaną paczkę, zablokowała mu się karta a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,
- Przesyłasz wygenerowany w swojej aplikacji bankowej kod BLIK, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany. Twoje pieniądze zostały przelane na zagraniczne kontro bankowe lub wypłacone w bankomacie.
Jak uniknąć oszustwa?
- Czytaj uważnie SMS-y od banków. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory internetowe. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres witryny internetowej widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz swoje dane wrażliwe oraz bankowe. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
- Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższa powinieneś zastanowić się dlaczego.
- Ktoś prosi cię o kod BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi ci weryfikację danej prośby.
Co robić gdy zostałeś oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem przez infolinię w celu zablokowania karty lub przelewów, które zostały zlecone z twojego rachunku bankowego.
- Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
- Udaj się do najbliższej jednostki Policji i złóż zawiadomienie o oszustwie.