Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kętrzyn: Wspólnie dla bezpieczeństwa seniorów

W kętrzyńskiej komendzie odbyło się spotkanie funkcjonariuszy z Olsztyna z pracownikami banków i placówek bankowych z terenu powiatu kętrzyńskiego. Wszystko po to, by wspólnie stanąć naprzeciw przestępcom, którzy bez skrupułów oszukują seniorów "na wnuczka", "na policjanta" itp.

Z pracownikami banków i placówek bankowych z terenu powiatu kętrzyńskiego spotkali się policjanci. Funkcjonariusze zaprosili gości do Komendy Powiatowej Policji w Ketrzynie, by wspólnie przeciwdziałać oszustwom „na wnuczka” i „na policjanta”, w których ofiary często decydują się wziąć kredyt, by spełnić żądania przestępców. Przeprowadzone warsztaty miały na celu wspólne opracowanie algorytmu postępowania w razie powzięcia podejrzenia, że klient może paść ofiarą oszustów. Dodatkowo celem szkolenia było podniesienie świadomości pracowników banków i zwrócenie uwagi na zagrożenie, jakim są oszustwa dokonywane na osobach starszych. Szczegółów oczywiście policjanci nie zdradzają, żeby nie ułatwiać pracy przestępcom. Próby oszustw metodą „na wnuczka” i „na policjanta”, niestety wciąż zdarzają się bardzo często. Schemat jest zazwyczaj podobny - przestępcy wyszukują w książce telefonicznej osoby o imionach, które mogą wskazywać, że mają do czynienia z kimś w starszym wieku i dzwonią do nich. Wcześniej podawali się za wnuczka potencjalnej ofiary i zwracali się z prośbą o pomoc finansową: udzielenie pożyczki, wsparcie w związku z wypadkiem, w wyniku porwania, na zwrot długu znajomemu. Teraz najczęściej podszywają się pod policjantów. Wymyślają numery legitymacji służbowych, przestrzegają przed innymi oszustami i każą wziąć udział w „prowokacji”. Nierzadko informują, że osobista komórka nieświadomej jeszcze ofiary jest na podsłuchu przestępców i przekazują swoją. W ten sposób uwiarygadniają się. Gdy osoby starsze nie mają pieniędzy w domu, namawiają ich na wypłatę z banku albo wzięcie kredytu. Czasami informują również, że pracownicy banków są na usługach oszustów i, że trzeba pomóc ich „złapać”.

Funkcjonariusze podkreślili, że aby zapobiec tym zdarzeniom ważna jest współpraca policji z placówkami bankowymi, gdyż często bywa tak, że to właśnie pracownik banku może być ostatnią deską ratunku dla seniora, który pada ofiarą oszustów. Kilka prostych pytań i odpowiednia reakcja może zapobiec utracie oszczędności i dorobku całego życia

Powrót na górę strony